پرش به محتوا

تئاتر بزرگ هاربین

مختصات: ۴۵°۴۸′۲۶″شمالی ۱۲۶°۳۴′۴۳″شرقی / ۴۵٫۸۰۷۱۰°شمالی ۱۲۶٫۵۷۸۶۵°شرقی / 45.80710; 126.57865
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
خانه اپرای هاربین
Harbin Opera House
Map
اطلاعات کلی
وضعیتکامل
گونهمرکز هنرهای نمایشی
موقعیتجزیره فرهنگی، هاربین
کشورچین
مختصات۴۵°۴۸′۲۶″شمالی ۱۲۶°۳۴′۴۳″شرقی / ۴۵٫۸۰۷۱۰°شمالی ۱۲۶٫۵۷۸۶۵°شرقی / 45.80710; 126.57865
کلنگ‌زنیآوریل ۲۰۱۱
گشایش۲۰۱۵
گشایش۲۰۱۵
طراحی و ساخت
معمارمایاسونگ
پیمانکار اصلیSika AG et al.
وبگاه

تئاتر بزرگ هاربین یا خانه اپرای هاربین (چینی ساده: 哈尔滨大剧院; پین‌یین: Hā'ěrbīn Dàjùyuàn) یک مرکز هنرهای نمایشی چند کاربرده در هاربین، استان هیلونگ جیانگ، چین است. این تئاتر با مساحت ۸۵۰۳۴۹ فوت مربع توسط معمار مشهور چینی ما یانسونگ طراحی شده‌است.[۱]

شرح[ویرایش]

تئاتر در هاربین، یک «شهر موسیقی» در فهرست یونسکو، برای میزبان کنسرت موسیقی تابستانی سالانه مشهور شهر هاربین است که اولین ارکستر چین در آن تأسیس شده‌است. این ساختمان به عنوان مرکز جزیره فرهنگی هاربین - یک مرکز هنری در کنار رودخانه سانگوا و تالاب‌های اطراف در حومه هاربین می‌باشد.

در واقع تئاتر هاربین، در لیست یونسکو «شهر موسیقی»،[۲] میزبانی شهرستان از مشهور سالانه کنسرت تابستانی هاربین موسیقی و یک کلان‌شهر که در آن اولین ارکستر تا به حال در چین تأسیس گردید. این ساختمان به عنوان قطب اصلی جزیره فرهنگی هاربین - یک قطب هنری در کنار رودخانه Songhua و تالاب‌های اطراف آن در حومه هاربین واقع شده‌است.

این خانه اپرا که کاملاً با پانل‌های آلومینیومی سفید پوشیده شده‌است، در برابر منظره‌ای تیره و تار می‌چرخد و گاهی شبیه یک برف رعد و برق و در برخی مواقع، یک یورت چادری بسیار شیک است. ارجاعات اولیه عمدی هستند،[۳]اشاره ای نه کاملاً ظریف به آب و هوای خشن و توپوگرافی وحشی منطقه، که آن را به خوبی در طبیعت اطراف جای داده‌است. در حالی که ساختار جسورانه و معاصر و زیبای داخل سالن اپرا با دیوارهای سفید، نورگیرهای جوی و تن‌ها چوب به زیبایی ذن دست می‌یابد.[۴]

مکان‌ها و امکانات[ویرایش]

تئاتر بزرگ هاربین شامل چندین مکان برای اجرای نمایش است:[۵]

  • تئاتر بزرگ: سالن اصلی از ۱۵۳۸ صندلی تشکیل شده‌است.
  • تئاتر کوچکتر: دومین سالن شامل ۴۱۴ صندلی است. دیواره پشتی آن از شیشه ای ضد صدا ساخته شده که صحنه طبیعی را به پس زمینه‌ای برای اجرا تبدیل می‌کند.
  • رختکن‌ها و سالن‌های تمرین
  • فضای عمومی: دارندگان بلیط و عموم مردم می‌توانند ساختمان را بازدید کنند. در نمای ساختمان مسیرهای کنده کاری شده وجود دارد. بازدیدکنندگان می‌توانند برای بازدید از مناظر به بالای ساختمان صعود کنند. فضای بزرگ لابی محل استراحت بازدیدکنندگان و گردشگران است.
  • فضای پارکینگ: در طبقه همکف خارج از ساختمان ۴۷۰ مکان پارک تعبیه شده‌است.

الهام‌های طراحی[ویرایش]

برخلاف ساختمانهای برجسته مدرن در شهرهای چین که اغلب بلندمرتبه و برجسته هستند، ساختار سفید برفی آن زیبایی خاصی دارد. این معمار بر ادغام ساختمان در طبیعت به عنوان امتداد تالاب‌های اطراف، آبراه‌ها و زمین‌های برفی تأکید دارد.[۴]

معماری «خانه اپرای هاربین را به عنوان یک مرکز فرهنگی با نگاه به آینده و یک مکان عالی برای اجرای نمایش، و همچنین یک فضای عمومی چشمگیر که تجسم انسان، هنر و هویت شهر است» تصور می‌شود.[۶]

نمایی پانوراما از تئاتر بزرگ هاربین

جوایز[ویرایش]

  • تئاتر بزرگ هاربین برنده جایزه آرچ دیلی ۲۰۱۶ ساختمان سال [۷]
  • جایزه ون پروفورمینگ اسپیس ۲۰۱۶ [۸]
  • جایزه ایدل ۲۰۱۷ [۹]

پانویس[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Harbin Opera House, Harbin, China". worldarchitecturenews.com. Archived from the original on 14 December 2018. Retrieved 13 December 2018.
  2. 王寒露 (13 December 2018). "UN recognizes China's northeastern Harbin as "Music City"". No. Xinhua. People's Daily Online. Retrieved 15 October 2014.
  3. "Pitch perfect: MAD reveal the Harbin Opera House's sweeping curves". archiexpo.com. Retrieved 13 December 2018.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ "Move over, Sydney: The new Harbin Opera House is a force of nature". cnn.com. Retrieved 13 December 2018.
  5. "Harbin Opera House / MAD Architects". archdaily.com. Retrieved 13 December 2018.
  6. "The Breathtaking Harbin Opera House in China by MAD Architects". architectureartdesigns.com. Retrieved 14 December 2018.
  7. "Grand Theatre Opera House in Harbin China received "ArchDaily 2016 Building of the Year Award"". kling-freitag.com. Retrieved 14 December 2018.
  8. "WAN Performing Spaces Award 2016 Winner Announced". worldarchitecturenews.com. Retrieved 14 December 2018.
  9. "2017 IALD AWARD WINNERS RADIANCE AWARD HARBIN OPERA HOUSE, CHINA BY BEIJING UNITED ARTISTS". illumni.co. Archived from the original on 14 December 2018. Retrieved 14 December 2018.